28 juli 2005

Dags att släppa taget

Jag bor i Oxford vilket är ganska trevligt. Även om jag inte studerar med universitetet här så gör jag en Masters i Religion, Politik och Internationella Relationer med Wales universitet, Lampeter. Jag har arbetat en del med religionsfrihetsfrågor i Europa och kände att jag ville fördjupa mig lite. Jag är även Ombudsman för Krishnarörelsen så jag gör lite medlingar ibland. Jag kom hem igår från Polen, och under dessa dagar fick jag ett bra råd från en av mina mentorer. Jag skrev att jag kände mig lite frustrerad över hur saker och ting gick, för vi hade inte ens kommit till en punkt där all tre kunde träffas. Hon sa att om man känner sig frustrerad, och tappar energi, så är det ett tecken att man arbetar mer än sina klienter. Det handlar om reciprokation, att ge och ta, och som terapeut eller medlare skall man inte arbeta mer än sina klienter. Detta är ett bra råd, för vi kan inte ändra mäniskor om de inte vill. Vi kan endast skapa förutsättningar för förändring, men det är upp till dem att ta till vara på tillfället. Hon sa att det kanske var dags för mig att släppa taget. Let go and let God...