16 augusti 2005

Helig kossa

Läste just att Harvard skall starta upp ett projekt för att bevisa hur Darwins evolutionsteori är korrekt. En av anledningarna är att vissa forskare, de flesta kristna, har utmanat med teorin om 'intelligent design'. George W Bush sa förra veckan att han tyckte att båda teorierna kunde läras ut i skolorna, vilket upprört många.

Man får inte ifrågasätta Darwins teori. Det är verkligen en helig ko. Ajabaja om man rör den. Man glömmer att darwinister träffas regelbundet för att reda ut alla problem med teorin. Men nu skall Harvard sätta alla fjädrarna tillrätta. Ut med alla religiösa förklaringar.

Det intressanta är att Professor R. Lui börjar med premissen att "det är en serie av några väldigt enkla logiska händelser som skett utan att någon högre makt ingripit". Hmm. Intressant att forskare börjar med svaret och arbetar för att bevisa det. Det är en sak att ha en teori och att se om teorin håller, men en helt annan att vara övertygad om resultatet och arbeta för bevisa det. Jag undrar om detta är vetenskap?

Jag kom ihåg evolutionskartan från högstadiet. Amöbor längst ned, sedan kommer växter och reptiler och sist människan. Jag själv tror det finns en sorts evolution, men tror inte att livet kom till av en slump och att kaos skapade ordning. Jag tror på enkla principer som att liv kommer från liv och varje verkan har en orsak. Är det för mycket att begära?

Här i England kallas ibland sådana religiösa åsikter för 'Mumbo Jumbo', men jag tycker att vi åtminstånde kan dra jämt med teorin att allt kom från en explosion, som kom från ingenting, och som senare - jag må poängtera, MYCKET senare - skapade allt som vi ser och upplever just nu. För mig är detta Mumbo Jumbo.

Jag kan inte bevisa Guds existens för någon, men ingen kan bevisa att Gud inte existerar. Det ligger liksom i ämnets natur. Vi pratar om yttersta orsaker. Vi kan i alla fall komma överens om att vi är 50/50 och det är upp till oss vad vi tror på. Men för mig är det mer logiskt att det finns en orsak till allt. Lycka till Harvard!

1 Comments:

Blogger Kirtaniya said...

Tack! Jo, jag har läst vissa saker som han skrivit. Han bor här i Oxford. Fast jag erkänner att jag inte läst The Selfish Gene. Jag kanske borde göra det...

För mig verkar han lite fanatisk. Fanatiskt emot kristna (jag är inte kristen) Du kan läsa en av hans tal här: http://www.thehumanist.org/humanist/articles/dawkins.html

Jag vill inte försvara religion per se, för man gör mkt ont i religionens namn, men man gör även mkt ont utan religion. Det har mer med männsikans attityd och förståelse att göra.

Hälsningar, Meru

onsdag, augusti 17, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home