10 augusti 2005

Vinkar

Om du tittar tillräckligt länge så vinkar jag...

Jag berättade historien om All Souls College (vänster) till en turist som tog bilder samtidigt som jag. Hon ville gärna ta en bild av mig. Voila! Till höger är Radcliffe Camera och kyrkan bakom mig är St Mary The Virgin. Det är en Anglikansk kyrka men dessa har alltid Katolska övertoner. Vilka andra Protestantiska kyrkor är uppkallade efter jungfru Maria?

När jag kollade upp namnet på kyrkan så fick jag lära mig att Oxford Society of Change Ringers existerar. De ringer i kyrktornen runt om i Oxford, vilket det finns många. De skriver om St Mary Magdalen som är mittemot där jag brukar sitta: "This is our home tower. It is a lovely 7cwt ten (recently augmented), which can be rung very well and very fast if the band is on form. During term time we ring a quarter peal at 6:45, followed by a practice every Tuesday at 7:45pm until 9pm - get there before 8:10pm, though, as we have to close the doors." Nu förstår jag varför de låter så, och så länge. Minst en timmes intensivt ringande ibland. Har inte tänkt på att det brukar vara på tisdagarna. Jag tycker om det. Många klockor och de kör järnet. De har en jazzig sväng om dem, och bland försöker jag hitta någon form av melodi eller rytm. De har väl någon sorts funkig basrytm.