14 september 2005

Fi och Mi

Feministiskt initiativ (Fi) är på gång och har fått mycket plats i medier. Jag kan förstå att det finns de som vill arbeta för att en större jämställdhet mellan könen, och gör man samma jobb så bör man få samma lön. Men instinktivt så tycker att ett feministiskt parti är fel väg att gå. Varför då?

1. Jag är generellt emot att man försöker att lösa ett problem genom att endast skapa en motkraft. Det är endast helhetslösningar som i sig inte skapar en motreaktion. Eller vill vi ha kvinnodominans istället för mansdominans?Är det bättre? Skall vi sedan få ett Maskulint initiativ (Mi)?

2. Vi kan behöva lite mer kvinnlig energi i världen, men det har inte bara med kvinnor att göra. Män har även de kvinnlig energi, och kvinnor har maskulin energi. Vi behöver en balans, vilket är bra för båda. För att detta skall ske behövs båda energierna bejakas, dvs att man accepterar att det finns två olika energier och att de båda bör finnas till. Oftast så verkar det som om man tänker att vi födds helt lika och att det endast är socialt inflytande som gör att vi antar olika roller. Är det ingen som varit förälder och sett skillnaden från början?

3. De säger att de arbetar för jämlikhet och att även män kan gå med. Vore det inte bättre att de heter Jämlikhetspartiet då och strävar efter jämlikhet för både män och kvinnor? Ochvarför inte bland alla invånare, vare sig man är född i Sverige eller inte, är man eller kvinna? Man kanske skulle kunna bredda begreppet lite.

4. Och vad är jämlikhetsbegreppet grundat på? Det som jag tycker är allra jobbigast ibland är att man försöker att skapa en sort artificiell jämlikhet. Det är väldig ojämlikt tycker jag. Vi har olika typer av intelligens, läggning osv. Vi är inte alla lika vackra, lika rika, smarta osv. Detta betyder inte att vi inte har samma värde som människor. Jämlikhet finns inte i det yttre - men den finns i det inre. Men dit vill man inte gå.

Fi kommer säkert att väcka debatt och det kan ju vara bra, men jag förväntar mig inte några holistiska lösningar från dem. Men överaska mig gärna!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej igen! Jag håller med dig i denna din kritik om Fi. Verkligen alltså. Jag träffade en av grundarna till Fi för några månader sedan och sade precis vad jag tyckte - dvs att jag tror inte fi kan lösa något utan mest skapa en ny motkraft, ett alternativ till V för att kommunism är ute och kapitalism/individualism är inne. Mest lär det skapa ...tja mer förvirring helt enkelt. just när folk vill ha motsatsen, dvs mer klarhet. Hennes svar var (i korthet) Jamen, politik ska ju vara krafter och motkrafter och fi är en Bra motkraft som behövs.
Ska man sucka och bita tag eller gå och fiska och ta det lugnt. Jag tror de flesta väljer att gå och fiska (dvs engagerar sig i sej själva) och klagar på politikerna istället för att engagera sig och arbeta för något de tror på - för samhällets skull. Så gör jag med. Fi är inget för mig, och när jag röstar så väljer jag bort tills det bara blir ett parti kvar. Så du vill se ett holistiskt initiativ - jag med och jag tror inte att vi är ensamma!
Nu ska jag gå och vika tvätt :-)

onsdag, september 14, 2005  
Anonymous Anonym said...

Meru,
Jag hittade följande blog som verkar tala om FiMi från ett perspektiv.

Jämställdhet - en väg till kvinnors OCH mäns frihet
http://blogg.passagen.se/meleagros2/
?anchor=j%C3%A4mst%C3%A4lldhet_en_v%
C3%A4g_till_kvinnors

lördag, september 17, 2005  
Anonymous Anonym said...

Tack Mats för länken. Uppskattat.

söndag, september 18, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home