02 oktober 2005

Grattis på födelsedagen!

Idag är det 136 år sedan som Mahatma Gandhi föddes. Grattis! Förra året skrev jag en liten debattartikel för SVD om hans tankar i relation till ‘civilisation’ och religion för att hedra hans födelsedag. De var intresserade om jag tog in lite andra tankar, men det ‘bidde’ inget tillslut. Artikeln var lite för filosofisk, lite för tråkig. Det är inte lätt att förmedla intrikata ämnen på ett lätt sätt. Jag får träna, och det gör jag lite då och då.

Min första blogg, som är på engelska, heter abhyasena, som betyder just ‘med träning’. Jag satte upp den så att jag kunde träna på att skriva. Nu ger jag mer tid till den svenska.

Först tänkte jag skriva lite annat om Gandhi, men jag kan lika väl publicera hela artikeln här. Lite lång, men jag har bloggförbud i minst en vecka till så det får bli så här.