07 november 2005

Varför blogga?

Jag har funderat på varför jag har en blogg och vad det betyder för mig. De flesta bloggare får nog sådana funderingar efter ett tag. En av mina favoritbloggare, Qaisar, har t ex slutat, i alla fall för en tid.

Först och främst betydde det att jag slutade skriva dagbok, vilket jag inte gillade. Nu skriver jag inte så ofta på bloggen och det är bättre, och jag har börjat skriva i dagboken igen. Skönt. Sedan är det nyfikenheten av att se hur många som går in på sidan. Varför skriver jag och för vem? Jag vill inte känna mig låst att prestera något för andra. Jag vill helt enkelt inte känna mig låst av någon sorts prestationsbehov.

Vad jag kommit fram till att jag skall skriva lite då och då när jag känner för det och se om jag kan utveckla lite konstruktiva projekt. Jag skulle t ex vilja gå igenom Bhagavad-gita på bloggen. Idén kom efter en födelsedagsfest i Stockholm där jag rekommenderade någon att läsa boken, för hon funderade mkt på saker som relaterade till innehållet i Bhagavad-gita. Hon hade försökt, men tyckte den var lite jobbig. Ofta så har de att göra med översättningen och att man inte förstår sammanhanget. Det skulle i alla fall hjälpa mig samtidigt som någon annan kan få ta del av dess visdom. Bhagavad-gita består av 700 verser och jag skulle kanske kunna ta några verser i veckan. Vi får se hur det går.

Det som är bra med Bhagavad-gita är också att den lär oss att inte vara fäst vid resultatet av våra aktiviteter. Poängen är inte vad vi gör, men i vilken sinnestämning vi gör det. Det kan ju vara nyttigt för bloggare med. Problemet är att min version är på engelska. Jag skall se om jag kan få tillgång till en svensk.

Hursomhelst har jag kommit fram till att bloggen är för mig en sorts övningsbok. En plats där jag kan få utlopp för lite kreativitet. Det var därför jag kallade min första blogg abhyasena, 'genom övning'. Kanske det även kan bli en plats för konstruktivitet. Vi lever på hoppet.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vore intressant att läsa om Bhavadgita i din blogg. Jag har inte läst den, men funderat på att göra det.
Chadie
(hmm, vilken av mina bloggar ska jag länka till här: min engelska ligger ju lite närmare de ämnen du också skriver om)
Chadie
http://chadie.typepad.com/dojo/

tisdag, november 08, 2005  
Anonymous Anonym said...

Kul.:) Jag tyckte om din blogg så jag hoppas att du inte har något emot att jag länkade in den. Jag söker bloggare med ett religiöst/andligt intresse, och din blogg verkade bra.

Meru

tisdag, november 08, 2005  
Blogger Vonkis said...

Naturligtvis får du länka in mig och jag känner mig inte pressad att göra det samma, jag gör det ändå, länkar till dig alltså :-)

Vart kan man mer information om den vediska kosmologin? Det verkade intressant.

onsdag, november 09, 2005  
Blogger Kirtaniya said...

Kul! Nu är du också länkad.

Jag får fundera lite på vad du kan läsa. Jag har läst Srimad Bhagavatam (Bhagavat Purana), men den kan vara svår att hitta. Sedan är den uppdelad i 12 'böcker' och kosmologin kommer fram i olika dela av den. Tredje boken skulle det kanske vara (den finns i två delar).

Bäst vore det om det fanns en sammanfattning någonstans, men jag måste fundera lite på det. Det kan tänkas att de har Bhagavatam på ditt bibliotek, men den är inte alltid lätt att läsa.

Jag skall fundera lite. Jag skulle kunna publicera några delar av den på bloggen, men då blir det på engelska. Jag tänker medans jag skriver... Jag återkommer om detta.

torsdag, november 10, 2005  
Blogger Kirtaniya said...

Kul att du tycker det. Jag ser fram emot fler diskussioner:) Här i England säger de: 'Great men think alike, and fools don't differ'. :)

Man behöver inte tycka samma sak, men om vi alla skall få plats på jorden måste vi lära oss att respektera varandra.

Jag hoppas att du inte har något emot att jag länkar till dig... Säg bara till.

Ha en bra dag du med!

fredag, november 11, 2005  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är kul att se att du lever och mår bra. Det känns skönt i mig att veta att du tänker och finns där ute i världen.
Kram från Björn

lördag, november 12, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home