11 januari 2006

Dialog

Jag har inte skrivit på ett tag. Jag har kommit tillbaka till England men jag har varit för trött för att skriva. Jag har ingen bra internet kontakt - just nu 'snålsurfar' jag (ett nytt och accepterat svenskt ord).

Helt enkelt.

Ikväll var jag på en interreligiös dialog. Vi heter Oxford Round Table of Religion och den har en ganska informell natur eller struktur. Vi lade ned den för ett par år sedan för det var ingen som kunde leda den, men sedan möttes tre av oss på ett föredrag och tyckte att vi bara kunde träffas. Det var så trevligt att dela med sig och lyssna på varandra.

Ikväll var vi 11 personer och gruppen fortsätter att expandera, och detta på ett mkt naturligt sätt. Vi har inga större ambitioner. De flesta är äldre, flera är forskare och lärare, präster, och själv tycker jag att det är närande att höra deras visa och mogna tankar. Det får mig att fundera mer på min egen andlighet och tradition, och reflektera på min egen reaktion och inre 'churnings'.

Ikväll kom en kvinna som är Zorastrian, och temat var 'what is worship for?' Det var väl första gången jag fick en mer ingående förklaring av Zorastrianism. Det finns många likheter med Vaishnavismen som jag tillhör, men känns som ganska nära judendomen. Tacksamhet för vad vi har och får är ett starkt tema, och fokus på att göra gott av sitt liv här på jorden. En stark närhet till naturen och skapelsen. Inte för många frågor om vad som kommer efteråt och om Guds natur.

'Worship' är ett sätt att komma i kontakt och påminna sig om sin natur, om sin egen dödlighet och livets flyktighet, samt komma i kontakt med Gud.

Just detta med kontakt är viktigt för mig, eller 'connection' som är ett ord som talar mer till mig. 'Worship' är till för att återknyta kontakten (reconnect) med sitt inre jag och Gud.