21 januari 2006

Ghee

Jag tänkte att jag kunde komma med ett positivt bidrag till matlagningskulturen genom att komma med lite enkla tips. Överkokta grönsaker är ju döden, och att bara koka dem i saltvatten är ju för tråkigt. Man kan laga till grönsaker på ett enkelt och snabbt sätt, och viktigast av allt - som gör att de smakar gott!

Häromdagen gjorde jag t ex pasta (den här gången var det dinkelpasta) med brocolli och tomater, och det hela gick på 20 min. Och det var gott!

Men första lektionen är idag ghee (smörolja). När jag var i Sverige så såg jag att kockarna på TV börjar använda smörolja, och det är ju klokt. Det smakar som smör (för det är smör) men bränns inte vid. Man kan med mkt goda resultat fritera i ghee, och det gör man ofta i indisk matlagning.

Jag gjorde ghee igår av 2kg smör, men man kan ta 1/2kg för att prova. Helst ska det vara osaltat smör.

Smält ned smöret i en kastrull.

Låt koka på 4:an (6), eller trean om du känner dig osäker. Smöret skummar och är grumligt. Vad man gör när man kokar smöret är att proteinet (det vita i smöret) dels blir fast, och dels klumpar ihop sig och sjunker till botten. Detta innebär att man lätt kan bränna smöret om man inte ser upp på slutet. Rör om då och då, och oftare på slutet.

Man kan göra ghee på 6:an men då måste man se upp ordentligt, och man kan göra det på 1:an, men då tar det ganska lång tid, så 3/4 är ok.

Hur vet man när den är färdig? Jo, när oljan blir klar, dvs inte grumlig. Då bränns botten ganska snabbt så man får se upp.

Man måste nu sila oljan, och det bästa är en tunn duk. Ett kaffefilter kan gå det med. En vanlig köksduk är oftast för tjock. Den måste vara tunn för annars så rinner inte oljan igenom när protein(geggan) åker i, och oljan har en större densitet är typ majsolja.

Ghee kan man ha i en glassburk bredvid spisen och den håller länge. Är det varmt så kan det vara värt att ha den i kylskåpet. Den blir 'fast' ganska snabbt, men är det varmt i rummet så smälter den. Bara för att förklara att det som händer är normalt.

Man kan steka saker i ghee och det bränns inte, vilket är mkt praktiskt, och sedan har den en smörliknande smak. Voilà!

4 Comments:

Blogger Vonkis said...

Ytterligare en sak jag nog ska prova. Hur nyttigt är det? Jag ska ju försöka att vara lite nyttigare framöver, tror att min mage skulle gilla det.

lördag, januari 21, 2006  
Anonymous Anonym said...

Min 'filosofi' är att äta bra fett på rätt sätt. Jag undviker allt som är 0% fett, 'light', och lättmjölk. Dels så smakar det inte bra, men ofta kompenserar de för det genom socker och andra tillägg. Bra fett hjälper kroppen att rensa ut 'skräpfett', och faktiskt gå ned i vikt. Fast man får äta med måtta.

I Indien använder man ghee medicinskt och är nyttigare är smör. Istället för att steka i ghee kan du ångkoka grönsakerna och tillsätta gheen efteråt. Men den tål värme så behöver man steka så kan man med fördel använda ghee. Jag vet inte om olivolja t ex mår så bra av att hettas upp.

Är ghee nyttigt? Jag kan inte säga detta helt kategoriskt. Jag har alltid haft den uppfattningen, men tittar man runt på internet finns det olika uppfattningar.

Man använder det i Fransk och Indisk matlagning, men indier har problem med deras kolestorol. Själv har jag superlågt kolestorol.

söndag, januari 22, 2006  
Blogger Bloggblad said...

Klart att jag måste kolla vem det är som är ny besökare hos mig...
Och hittade en trevlig blogg till. Hur ska jag hinna läsa alla roliga bloggar.....*tar mig för pannan*

Och här kom jag plötsligt ihåg vad ghee är. Det har jag gjort en gång när jag nyinspirerad kom från ett ayurvediskt hälsohem.

måndag, januari 23, 2006  
Anonymous Anonym said...

Tack för påhälsningen. Välkommen hit!

måndag, januari 23, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home