31 januari 2006

Hemlösa

I SVD står det att hemlösheten ökar och att det till stor del beror på bostadspolitiken. Jag 'forskade' lite vid sidan om, om hemlöshet 97/98 och pratade med riksdagsledamöter, en företagsledare från Gnosjö, Stadsmissionen, Frälsis och andra för att ta reda lite mer om det och diskutera lite av mina idéer. På något sätt så började jag fundera på hemlöshet och hade en hel massa idéer, som jag fortfarande tror skulle fungera. Det var efter ett möte på Stockholms Stadshus som jag lade av. Jag tyckte att det var så svårt att få folk att tänka utanför sin lilla plätt. Hon jag pratade med var inte intresserad av att lyssna på mina idéer. Själv tycker jag att de är bara enkelt sunt förnuft, men det krävs flexibilitet och sammarbete - inte helt lätt för många. Sedan hade jag ingen plattform att prata från. Jag var bara en vanlig (eller ovanlig) person, utan ställning i samhället.

Jag skrev t om till Antonia Ax:son-Johnson, men hon förstod inte heller. Det kan ha varit min oförmåga att beskriva mina idéer på papper.

Jag har tänkt att prata med folk här i Oxford och har försökt att gå på en av deras månatliga möten, men det har inte fungerat. De har möten den första torsdagen varje månad, så det blir nu på torsdag. Jag skall försöka igen.

Finns det någon som är intresserad av detta så diskuterar jag gärna mina idéer. Det är viktigt att det börjar hända något på den fronten. Själv är jag helt övertygad att man kan lösa hemlösheten, och andra sådana sociala problem. Det går om man vill. Det kommer alltid att finnas människor som vill stå utanför samhället, och det måste vi acceptera, men de är få.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan du inte berätta om dina idéer på bloggen? Men då kanske nån snor dem...

Själv är jag helt oinsatt, har tänkt för lite på det här.

torsdag, februari 02, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag berättar gärna, och jag har absolut ingenting emot att någon använder dem. Tack, jag ska försöka att plira ihop något.

torsdag, februari 02, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home