15 januari 2006

Hur är man en Britt?

Gordon Brown talade inför 'The Fabian Society' igår om sina idéer om 'Britishness'. Han tyckte att Storbritanien behövde en nationaldag och att fira sin flagga. Ja, identitet är på tapeten och jag tror att det är en naturlig reaktion på en ökad pluralism i samhället. Här är en artikel om detta.

Är svaret att man har en nationaldag? Hmm, jag vet inte. I Sverige har vi inte haft vår nationaldag så speciellt länge, vad jag vet. Den blev uppgraderad till en röd dag förra året, om jag förstått detta rätt. Men vad firar vi? Gustav Vasas kröning den 6 juni 1523. Spännande.

Men har förstått från en julklappsbok, Svensk Retorik, att Gustav Vasa var en viktig bild som landsfadern för det svenska riket, i alla fall för Gustav III (jag har inte kommit längre).

När det gäller flaggan så har jag faktiskt inte tänkt på att de inte kör med så mkt flaggor här i England. Inte den Brittiska, i alla fall. Det är ju fotbollsfans som mest viftar med den. Som gammal scout (ja, så det kan gå) kom jag ihåg att vi fick lära oss att hala flaggor. Jag vet t ex att man måste hålla i båda repen samtidigt med den ena handen, samtidigt som man drar den ena linan med den andra. Det ni! Men jag fick aldrig hala flaggan på våra läger så jag är inte alltför erfaren.

Ja, ja, det här med identitet är intressant. Det får jag återkomma till.