21 januari 2006

Pasta

Varför köper man pasta om det är så enkelt och gott att göra egen? Jag är helt förvånad att jag missat detta i alla dessa år. Jag gjorde lite egen pasta idag som ett första försök. Jag har gjort gnocchi vilket är helt fantastiskt och som jag har en fantastisk sås till, men inte pasta. Jag trodde man behövde en pastamaskin/vev - men inte.

Durumvete och vatten. Knåda till jämn och fin deg. Låt vila (jag lämnade den ett par timmar för jag hade annat att göra).

Koka upp vatten med salt.

Kavla ut degen tunnt. Kavla. Kavla. Den ska bli riktigt tunn, och det är inte svårt om man kör med ett så 'fint' mjöl som durumvete.

Skär upp pastan i ränder. Jag skar de i ungefär 1cm breda strimlor.

Koka dem i vattnet med lite olja. Låt dem sjuda i 1min efter att de flytit upp till ytan. Sila.

Klart. Fast det bästa är om man ordnat en tomat- eller annan sås innan, som man kan lägga dem i på en gång.

Damen på bilden är inte jag.

2 Comments:

Blogger Vonkis said...

Vad härligt, det där ska jag försöka mig på!

lördag, januari 21, 2006  
Anonymous Anonym said...

wow tack för tipset, ska testa någon gång

söndag, januari 22, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home