22 januari 2006

Something Understood

Jag lyssnade på Something Understood på BBC Radio4 i morse och programmet var riktigt bra. Den ligger på en udda tid (6.00 och 22.30 på söndagarna) så jag lyssnar inte på den så mkt som jag skulle önska. Idag handlar det om 'Spirit and Form', om konflikten mellan andlighet, dvs upplevelse, och form och tradition. Mkt intressant och balanserad diskussion. Programmet ligger kvar tills nästa söndag, så tills dess kan du lyssna på den.

Själv funderade jag på detta ganska mkt ett tag då jag var i en andlig kris. Om Gud finns överallt och bortom allt samtidigt, varför behöver jag religion? Jag kom fram till att jag behöver form, för det ger mig struktur och hjälper mig att 'be good'. Jag är annars ganska lat. När jag har min 'form', min religion och tradition, vilket för mig centrerar sig på en daglig praktik (för det är det jag behöver), så kan jag vara fri. Form kan vara en begränsning, men kan även ge struktur och vara en språngbräda till andlighet. Detta är i alla fall hur jag upplever det. Jag kan vara en 'free spirit' i en religion.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller definitivt med om att "form" kan vara till hjälp. Men "form" kan användas för att begränsa och "form" kan användas för att koncentrera. I mitt tycke är alla de moderna monoteistiska religionerna per definition begränsande eftersom de utgår från att man inom en religion kan hitta alla sina svar.

Det är, ironiskt nog, precis detta misstag som kunskapens träd och ätandet av äpplet symboliserar: tron att det går att hitta all kunskap om verkligheten på ett ställe, istället för att söka den på så många ställen som möjligt, samtidigt. Att just den historien ligger till grund för kristendomen är, som sagt, smått ironiskt. Vi vet ju hur det slutade, typ.

Nej, då är det, i mitt tycke, bättre att hitta en form för andlighet som dels hanterar det lathetsproblem som du beskriver (och som jag tror de flesta av oss lider av), och som dels uppmuntrar till att kunskap skall hämtas från alla möjliga ställen, högt och lågt, vänster och höger. När det gäller förståelse för oss själva, vårt värld, och förhållandet dem emellan, får det inte finnas några begränsningar.

tisdag, mars 28, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home