20 februari 2006

Bebisar

I lördags hade vi en liten ceremoni för två små bebisar. Det var deras 'first-grain ceremony' och jag hade funktionen som 'präst'. Det var roligt och opretentiöst. Vi var ca 15 vuxna och lika många barn och samlades i en liten lokal i en av byarna härmomkring.

I den här ceremonin firar man bebisarnas första steg ut i samhället och sker 6 månader efter födseln. De har under den här tiden bara druckit modersmjölk, men nu så tar de del i ett större sammanhang genom att äta lite säd, vanligtvis en sorts rispudding/gröt.

Först så sjöng vi mantras för att skapa en helig atmosfär, fast jag gillar ordet 'sacred' bättre, och Guds namn. Sedan läste jag en välsignelse för barnen beskydd, och min egen välsignelse som jag knåpade ihop kvällen innan. Sedan fick de som var där ge sina spontana välsignelser, gudföräldrarna och alla som kom. Det var väldigt fint. Alla kunde sedan skriva i deras välsignelser i en liten bok som barnen kommer att kunna läsa när de blir äldre.

Blomstergirlanderna kom lite sent, men de fick dem till slut, och så kastade (försiktigt) blomsterblad på dem med våra hjärtliga välsignelser. Det gjorde det enklare för barnen som var där att vara med i vad som hände. Sen fick de rispuddingen, och så sjöng vi sånger för beskydd och Guds namn.

Tillslut åt vi en god festmåltid tillsammans. Det var kul och spontant, och barnen kunde vara med.

Jag tror det är viktigt för oss människor att ha ritualer för viktiga händelser i livet. Man vill gärna markera dem, och vi behöver alla andras välsignelser och goda önskningar på vägen. Vi lever ju inte i ett vakuum.

Jag har ingen bild från ceremonin, men kanske lägger in en om jag får tag på en.