04 februari 2006

Frihet



Visst kan vi uttrycka oss som vi vill, men vad är det som säger att det vi uttrycker inte är smaklöst? Får inte omgivningen då protestera? Vad är då frihet? Om jag kan vara fri att vara otrevlig, så kan väl någon annan vara fri att vara intolerant? Det är ju självklart att frihet har gränser, för annars skulle vi leva i en annan sorts tyranni.

Själv tycker jag att hela grejen med karikatyrerna av Muhammed har spårat ur från båda hållen. Det är ett skolexempel på hur en konflikt trappas upp, och helt i onödan.

Jag hörde en gång att Prince Charles skulle besöka ett land i Afrika och att ledaren som tog emot honom vid flyget var förvirrad om man skulle niga eller bocka - så han neg. Då neg Prince Charles tillbaka för han ville inte göra sin värd förlägen. Det kallar jag för kultiverat.

Att ha rätt är inte alltid rätt, för det kan göra att man förlorar relationen. Och vad är viktigast?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra skrivet!

söndag, februari 05, 2006  
Blogger Vonkis said...

Ja, bra skrivet!

måndag, februari 06, 2006  
Blogger Karin said...

Hej meru,

vill du maila mig på

karin@langstrom.nu


/K

lördag, februari 11, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home