12 mars 2006

Erkänner

Jag erkänner att jag inte hunnit med att skriva värst mycket och Bhagavad-gitan ligger jag efter med. Jag har varit lite trött och sjuk och jag har inte så mkt tid att skriva. Hejhå.

Egentligen är det ganska mycket som jag vill säga, vare sig det är små betraktelser and andra tankar om saker och ting, fast jag kan ju inte sitta vid datorn hela tiden och kommunicera ut till världen, vart den nu är.

Igår köpte jag en bok av filosofen Mary Midgley, The Myths We Live By. Jag har hört henne på radion några gånger och hon verkar vara en ganska klok människa. Hennes argument är att myter är inte i motsatts till vetenskap, utan snarare centralt till den. Myter är för henne ett nätverk av symboler som man använder för att tolka världen med. En myt som hon ger som exempel är att man endast kan förstå en komplex helhet genom att bryta ned den till dess minsta beståndsdelar. Ja, att vi med mikroskopets hjälp kan förstå sanningen. För henne är det en myt: inte en osanning eller en intressant berättelse, utan ett sorts nätverk av symboler som hjälper oss att förstå vår verklighet. Jag får läsa vidare.

Efter mitt bokköp gick jag hem genom Queen's Lane, en kurvig och pitoresk väg mellan olika College, som tur var stängts av för biltrafik. Det är en del av min cykel och gåväg till och från centrala Oxford och hem. Det märktes att terminen är slut (nästa börjar den 22 April) för lite överallt fanns små glittergrejer, utspritt mjöl och en tom champagneflaska vart 100:e meter.

Traditionen är sådan att de har sina examen på slutet av terminen, och efter den sista så brukar 'vänner' (allt är relativt) kasta ägg, mjöl och glitter på 'villige' studenten, som måste bära en svart 'gown', med kostym och vit fluga (som kille) eller svarta byxor/kjol, vit blus och svart snöre (som tjej). De måste även ha en nejlika i bröstfickan (olika färger för olika examensdagar) och hålla i hatten. Det här med traditioner är ett intressant ämne. Det är i alla fall ganska kul att se 20+ klä sig så. Det är dock inte alla som får ägg/mjöl behandligen, men ofta får de ballonger och glitter. Hursomhelst hade Queen's Lane fått en studentfestbehandling.

Oxford har sin charm...

Idag höll jag nästan på att köpa blomlökar, men jag kontrollerade mig... Jag har fått spader på blommor. Men jag köpte 6 blåa krukor i olika storlekar, jättefina, för £7.99. Inte dåligt. Tillfredställde på så sätt mina blombehov. Sågade av en gammal soptunna av plast och placerade den lägst bak i trädgården. Den har nu transformerats till en kompost tunna. Jag är nöjd.

I november/december samlade jag ihop mina grösaksskal och grävde ned dem i jorden. Jag läste i en tidning att man kunde göra det, så varför inte? Jag har inte vågat titta än vad som hänt, men det är ganska mkt mask i jorden så de har säkert haft kul. Nu tror jag att det är lite sent att gräva ned skal och sånt.

2 Comments:

Blogger Kirtaniya said...

Hej fina Mira! Javisst. Jag ska skriva till dig snart. Ursäkta förseningen. Hälsa Lisa!

Märks det att jag inte kan sova...

onsdag, mars 15, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

Nej, det gör det inte. Man kan inte se tiden jag skrev detta. Tur det.

onsdag, mars 15, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home