03 mars 2006

Middagen

Igår hade vi middagen och på slutet var det kaos för mig. Jag hade tänkt att göra samosas men det fick jag hoppa över och jag använde inte alla grönsakerna, för jag hann in skära upp dem i tid. Men slutresultatet blev bra och alla var nöjda. 10 gäster blev 11, och sedan 12, vilket gjorde att de fick knöka ihop sig runt bordet, men det fungerade det med.

Det såg hemskt proffsigt ut ute vid bordet, med tre servitörer, men bak i köket så var det som sagt lite körigt.

Entréen - 'varm' grönsaksallad - broccoli, svartrötter, haricot verts, svarta bönor (?), färsk mint, små färska spenatblad, rädisor - i en olivoljedressing med bland annat malda sesamfrön, apelsinblomsvatten, citron och honung.

Huvudrätten - Basmatiris med persilja och rostade cashewnötter, grönsaksgryta med friterad panir (färskost), kokoskräm, färska curryblad, och urad dhal, chutney (gröna tomater), och friterade papadams.

Dessert - Ostkaka med mkt frukter, tjock grädde och jordgubbsgelé (typ).

Vid kaffet/téet så serverades jordgubbsmarmeladbitar, jorgubbschoklad, mintchoklad och apelsinsskalschoklad. Det var första gången jag gjorde något liknande men blev inspirerad av Vete-Kattens fantastiska lilla kokbok. Man kan sylta apelsinskal ganska lätt, även om det tar ca 5 dagar innan de blir klara. Och jordgubbsmarmeladen blev jättebra, fast jag skulle nog ha i lite mer glykos än i receptet. Jag fick addera lite.

Slutet gott, allting gott. Sedan hade vi en liten middag i köket. Jag vill gärna ta hand om dem som serverar ordentligt. Viktigt.

3 Comments:

Blogger Vonkis said...

Det där lät inte illa, inte illa alls.

lördag, mars 04, 2006  
Anonymous Anonym said...

Mums! Allt som innehåller apelsinsblomsvatten, kanske världens mest skönklingande ingrediens, måste ju smaka himelskt..!

onsdag, mars 08, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag är ingen expert på att använda apelsinsblomsvatten, så uppskattar tips. Jag fick inspiration från ett Marokanskt recept. Baklava, crepes, ja, där slutar det...

Välkommen hit!

onsdag, mars 08, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home