19 mars 2006

Svenskt talesätt

Fick just nyheter från Hindu Press International (något jag får varje dag) och där stod det att detta är ett svenskt talesätt:

Fear less, hope more; whine less, breathe more; talk less, say more; hate less, love more; and all good things are yours.

Swedish proverb

Är det någon som känner igen den? Tycker om den. Andas mer. Hur sant är inte det? God andning är ju nykeln till god hälsa, något jag börjar förstå. Talk less, say more... Så sant. Kanske bäst jag slutar nu.

Det finns vissa uttryck som jag saknar i engelskan, som typ att det någon sa 'var en groda', också 'goddag, yxskaft' så klart. Fast de har riktigt fantastiska utrryck här, som jag saknar när jag pratar svenska. Är inte på humör just nu att tänka fram någon.

När jag skrev 'fast de har...' så kom ordet 'fett' upp. Det fattas ett ord på svenskan som kan uttrycka vad man menar där. Alternativen är 'jätte...', 'super...', 'fantastiska', 'riktigt bra', eller 'många', 'massor'. Orden är lite styltiga. Och jag gillar inte ordet 'fett'. Jag kanske har helt fel ordföråd, eller så har glömt bort en massa ord...