26 april 2006

Tjernobyl

Ganska precis för 20 år sedan hände Tjernobyl olyckan. Jag kom ihåg att jag jag då reste runt i Sverige och sålde böcker, och en kompis till mig påminde mig en gång att vi gjorde det i regnet. Vi åt homeopatiskt jod.

Människor runt omkring Tjernobyl har fått sköldkörtelcancer. Själv har för inte alltför länge sedan fått diagnosen hypothyroidism, dvs svag sköldkörtelaktivitet. Jag vet inte om det finns ett samband. Det är svårt att veta.

Min akupunktör, som jag nyss fått tag på oss som hjälpt mig enormt, tror att det i mitt fall beror på min lever.

Vem vet.

Det finns de som vill pusha kärnkraft som ett rent och säkert sätt att få ett energi-oberoende, men utredningar här i Storbrittanien har kommit på att det inte är lösningen, det kommer att ta alltför lång tid för att få igång ny verk - för att inte tala om att de är farliga, eller att avfallet är farligt, och att ingen har kommit på ett bra sätt att förvara det.

Jag är förvånad att man inte satsat mer på energiforskning, på sol och vindenergi, som vi alltid kommer att ha, och bergvärme. När vår familj bodde i Pyrenéerna 73/74 så var grannbyn kopplad till ett massivt solenergiverk. Det var mer än 30 år sedan. Tänk om solenergi forskningen hade utvecklats i samma takt som datorerna under samma tid.

Nä, varje hus borde kunna skapa energi och bli självförsörjande. Men sådana projekt kräver visioner och långtidsplanering, vilket politiska partier vars fokus är att bli återvalda inte riktigt verkar prioritera. Men det kanske ändrar sig nu.

Här i Storbritanien har den nye konservative ledaren, David Cameron, gått ut med ett grönt budskap 'Vote Blue, Go Green'. Han har ett litet vindkraftverk utanför sitt kontor, och kör en blandbränslebil när han inte cyklar. Gulligt.

Men jag undrar om det kommer att vara mer än 'gulligt'.

10 Comments:

Blogger batti said...

Hmmm... Det där med körnkraft är inte lätt. Men det är ju "rent"... ett tag... Sen är det orent i ett par hundratusen år...

Kanske är bättre med lite högre medeltemperatur. Jaja... Sålde du böcker 1986?? Du kanske är äldre än du ser ut på bilden! :-)

Hoppas för övrigt att allt är bra med dig!

onsdag, april 26, 2006  
Anonymous Anonym said...

Som av en ren händelse har jag tidigare jobbat på Vattenfalls forskningsavdelning, där de på min tid jobbade mycket med alternativa energikällor. Och som av en ren händelse träffade jag en av deras främsta forskare förra veckan och frågade om just vilka projekt de drev nu.

Han sa att i princip alla projekt om alternativ energi låg på is, och att allt fokus låg på att effektivisera kolkraften som Vattenfall har i Tyskland för tillfället. En del forskning om vindkraft är fortfarande igång, men inget väsentligt.

Så i Sverige kommer det i alla fall inte att komma något från den fronten på ett bra tag, om någonsin, med tanke på deras numera strikt marknadsorienterade affärsidé. Such is life...

onsdag, april 26, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

Hej Batti, det var länge sen! Jag är en ung själ, en mkt ung själ... men 39. Bilden är lagom suddig för att man inte ska kunna se mina rynkor. :)

Ja, kärnkraft är mkt farligt - men rent!

Kul att höra av dig igen!

Mira: sköldkörteln sköter det mesta i kroppen så är den låg så är alla aktiviteter låga. Men så farligt är det inte. Keep eating the pills... :)

Rickard: Då är det värre än vad jag trodde. Och jag som tyckte jag var pessimistisk:)

torsdag, april 27, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

"Ja, kärnkraft är mkt farligt - men rent!"

Ja, man ska ju inte vara negativ, eller hur? Vetenskapen kommer säkert på hur man kan förvara alldeles livsfaligt uranium jättesäkert, alldeles snart.

Cynisk? Moi?

Det är så de tänker här. Det har ett lager av uranium på markplan eller strax under jordytan i boxar tills de kommer på vad de ska göra med det.

torsdag, april 27, 2006  
Anonymous Anonym said...

Du pessimistisk!? Ha! Då har du inte läst min blogg >;-) Nattsvartare avgrund får man leta efter, vad det gäller syn på vår nuvarande situation. Speaking of which, hela diskussionen kring hur vi ska förvara avfall från kärnkraftverk är ju egentligen akademisk om man tar hänsyn till att hela vår civilisation är på väg mot ett abrupt avslut, vilket löser det hela på en "naturlig" väg, så att säga. Men men, den som lever får se... interesting times ahead.

torsdag, april 27, 2006  
Blogger batti said...

39? Ja, där ser man :-)

Jo, det var ett tag sen. Har börjat skriva lite igen, ska kanske komma igång mer och mer. Men vi får se.

Hoppas att "the pills" hjälper.

fredag, april 28, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

Rickard, är du dommedagsförespråkare!?:)

Jag tror att den amerikanska kristna högern baserar sin miljöpolitik på att det ändå kommer att gå åt skogen, så varför försöka ta hand om naturen?

Och eftersom vi ändå redan är befriade eller icke (Calvin), så spelar det inte någon roll vad vi gör i livet.

Hmmmm. Nåt som inte stämmer...

fredag, april 28, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

Batti,
"39? Ja, där ser man :-)"

Hur gammal är du själv?:)

Jo, du får utveckla bloggen på ett sätt som du trivs med.

"The pills" hjälper på ett sätt men jag är nu också beroende av dem. Jag har precis börjat gå till en akupunktör som faktiskt hjälper. Får se om jag kan ta lägre doser framöver.

fredag, april 28, 2006  
Blogger batti said...

Är hela 29... Den berömda krisen har väl kommit tror jag :-)

Får väl se om det blir bättre eller sämre ju närmare man kommer...

lördag, april 29, 2006  
Blogger Kirtaniya said...

Oooo, man blir såååååå mkt visare när man kommer över strecket. :)

lördag, april 29, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home