16 maj 2006

Torka

Det är torka i SÖ England, vilket inkluderar Oxford. Det betyder att vi inte får använda vattenslang i trädgården. Man kan vattna med kann om man vill, men man råds att spara på vattnet. Låter konstigt för England, men det är sant att det inte regnat lika mkt på ett par år.

Och jag som tillslut inhandlade en vattenslang i höstas.

När jag kom hit för fem år sedan (och lite till) kände jag verkligen av behovet av ett paraply, vilket jag aldrig gjort förut. Gick aldrig utanför dörren utan den obligatoriska skölden mot vädrets oblida makter. Ån svämmade över varje vinter, så källaren där jag då bodde. Men icke nu.

Ån är så låg att studenterna som är så dumma att de kastar sig i den från bron (vid sidan) på första maj fick åka till sjukhuset. Ja, man lyssnar på en kör på tornet på Magdalen College kl 6 på morgonen på 1 Maj, och så slänger man sig i ån, innan man intar en champagnefrukost på en 'punt' (typ gondol) - om man är så lagd.

Jag har missat de flesta gånger, men gick ned en gång för att se spektaklet. Mkt studenter, som vakat. Och en hel massa som slängde sig över brosidan trots stängslet. Men då fanns det mer vatten.