26 juni 2006

Hemma

Nu har jag kommit hem igen, efter 4 veckor i Frankrike. Först en vecka i Paris för att fira min mormors 100-årsdag (!) och sedan 3 veckor vid Toulon med mamma. Det var till att rensa trädgården och snickarboden, men lite bada blev det (Yuppie!) och fotboll (ibland). Jag brukade ju spela fotboll i mina unga dar...

Det enda som håller min mormor vid uppe sent på kvällen är en fotbollsmatch. Filmer och sånt kan hon lämna hur lätt som helst. Hon är speciell.

Jag läste även lite i Mahatma Gandhis Bhagavad-gita, och andra artiklar om icke-våld (ahimsa), och sånt. Min nästa uppsatts skall handla om detta fast jag vet inte riktigt vilken inriktning jag ska ta. Jag gillar mkt av det som Gandhi skriver, men han saknar en dimension för mig. Det når inte riktig fram, på något sätt.... Professor Bose frågade mig på OCHS Board of Governers Dinner (i fredags) vad jag tyckte om Gandhi, och det var positivt, men... Hon sa att det alltid finns ett litet BUT med Gandhi.

Jag kan väl kanske expandera detta lite, men det får bli en annan gång.

Nu har jag en alldeles egen bredbandsanlutning, vilket kommer att göra bloggandet allt lättare. Jag hoppas att det inte blir alltför lätt. Jag har inte hur mkt tid som helst.

OCHS (länk vid sidan) blev nyligen accepterad som 'Recognised Independent Centre of Oxford University', vilket är ett stort steg framåt. Idag hölls en presskonferens i House of Lords. Detta är en ny kategori som universitetet har skapat för att skapa starkare band till vissa forskarcenter. Kul!

Men som sagt, jag är hemma nu.