27 juni 2006

Vann!

Frankrike vann mot Spanien. Bra! Inte för att jag såg matchen, men jag hörde den på radion. Det är inte riktigt samma sak. Man inser att något händer när reporten skriker, och fortsätter att skrika tills målet sitter. Det är bra att de vann med tanke på alla diskusioner i Frankrike. På något sätt handlar fotbollslandslaget även om Frankrikes multikulturella politik (eller avsaknaden av den).

Jag kom ihåg när de vann VM 1998 (som jag såg i Frankrike). Vinsten firades glatt på Champs-Elysée och sågs samtidigt som en seger mot Le Pens (fascistiska) högerpolitik. Den franska flaggan tillhörde nu alla franskmän, inte bara extrema nationalister. Man kallar ju laget för 'regnbågslaget', för att den innehåller en sådan blandad etnisk mix. Det finns inte många vita spelare i laget. Zidane är t ex från Algeriet.

Jag är därför glad att de vann. Jag tyckte också att det var bra att England vann, och jag hoppas på mer segrar. Mest för Svennis skull. Han skall ju sluta som engelsk lagkapten efter världskuppen pga av allt tjafs omkring honom. Det vore därför kul om de vann. England-Argentina? Vi får väl se.