07 juli 2006

The Convent

Jag såg just BBCs program The Convent genom deras hemsida. Jag kan tänka mig att man endast kan se den om man är bosatt i Storbrittanien, men den kommer nog till Sverige så småningom. Jag hade turen att se The Monastery när jag var i Sverige i julas som handlade om fyra män som spenderade 40 dagar bland dominikaner-munkar och deras personliga resor. The Convent är samma program fast med fyra kvinnor i ett Poor Claire kloster.

Alla gick igen sin egen process, både känslomässigt och andligt, och även om vissa var motsträviga och rebelliska, så fann de alla ens sorts inre lugn tillslut - en plats inom dem som gav dem en känsla av själv och styrka. En av dem sa att det var inom dessa murar och yttre disciplin som hon kunde finna sig själv och sin egen frihet. Så sant.

Paradoxalt kanske, men inom yttre gränser finner vi inre frihet. Jag tror att det är så för att annars så tar det yttre över. Det överväldigar vårt inre så pass att vi förlorar vår inre gravitet eller balans.